Wednesday, June 8, 2011

Maksud sebenar " Lelaki 9 akal 1 nafsu dan perempuan 9 nafsu 1 akal"




Baru baru ni aku ada terbaca post salah seorang blogger perempuan mengenai tajuk diatas. Dah abis baca, tapi still tak dapat jawapan mengenai lelaki 9 akal 1 nafsu dan perempuan 9 nafsu 1 akal.
Kalau la benar lelaki mempunyai 9 akal 1 nafsu dan perempuan 9 nafsu 1 akal, kenapa

  1. Golongan perempuan di kebanyakkan IPT jauh lebih ramai daripada lelaki, sehinggakan menjadi 3/4 daripada penuntut di IPT? Adakah perempuan lebih bernafsu kerana nafsu 9nya terhadap buku2, lecture note sehinggakan bernafsu melihat pensyarah lelaki yang dah tua botak ditengah kepalanya ?
  2. Golongan lelaki lebih ramai di pusat serenti ? Adakah mereka lebih bijak dalam menjadi doktor kepada diri sendiri daripada perempuan kerana 9 akalnya ?
  3. Golongan lelaki lebih ramai menceburi bidang rempit daripada perempuan ? Adakah kerana 9 akalnya menyebabkan mereka terfikir mereka tak mampu nak mati shahid di palestin, lalu mereka mati 'shahid' di jalan yang tinggi [highway] ?
Anda rasa logik tak?

Namun ramai di antara kita yang masih kerap membuat tuduhan dan pendapat yang melulu. Dikatakan lelaki itu lebih menggunakan nafsu kerana lelaki adalah kaum pervert dan kaki rogol. Kalau nak ikutkan nisbah nafsu lelaki : perempuan adalah 1:9, tetapi kenapa pula dalam isu semasa lelaki tidak dapat mengawal 'satu' nafsunya?

Perempuan pula dituduh seorang yang bodoh dan 'jenis yang mudah' kerana mempunyai 1 akal. Hurmm

Member aku pena cakap "sebab tu la lelaki pandai kelentong dan perempuan pandai kena kelentong"
Walaupun ada benarnya member aku cakap, tapi aku tak rasa ia dari disebabkan "9akal lelaki dan 1akal perempuan"

Kalau nak diterjemahkan melalui google translator, ataupun direct translate, memang la menjadi 'lelaki 9 akal 1 nafsu dan perempuan 1 akal 9 nafsu. '

Hakikat sebenarnya, kalau ditafsir oleh imam Ghazali adalah
“Lelaki diciptakan Allah mempunyai 9 rasional 1 emosi dan perempuan diciptakan Allah mempunyai 1 rasional 9 emosi”.

1. Kepimpinan. [Leadership]

Antara kelebihan 9 rasional yang Allah kurniakan kepada lelaki adalah kepimpinan yang lebih baik. Dalam membuat keputusan, lelaki lebih rasional, jarang mengikut kata hati dan perasaan seperti perempuan. Walaupun tekanan menghimpitnya, mereka masih lagi dapat berfikir secara rasional. Tak cepat emo, tu la sebabnya lelaki boleh jadi pemimpin yang baik.

Bayangkan kalau kuasa talak diberikan kepada perempuan, asal silap paham sikit terus nak emo2 mintak cerai. Kan talak still dikira walaupun dilafaz tanpa niat, yang tu bahayanya kalau perempuan diberi kuasa talak. Maunya tiap-tiap hari suami diceraikan oleh bininya.

Firman Allah di dalam Al-Quran bermaksud: “Kaum lelaki adalah pemimpin kaum wanita”.

Sama dengan perkahwinan juga, kenapa mesti lelaki kena jadi wali, bukannya perempuan? Ini kerana lelaki lebih tegas dan lebih rasional dalam pemilihan menantunya. Lelaki lebih tengok kriteria menantunya dan kalau boleh nak yang betul2 berkualiti untuk menjadi suami anaknya.

Beza dengan perempuan, cube bayangkan anak perempuannya asyek menangis jer, merayu nak sangat2 dipekanankan oleh mat bangla karpet. Si ibu merasa sangat kesian dan simpati. Perempuan kan mudah tersentuh. Jadi dalam kes2 yang serius seperti ini sangat diperlukan untuk lelaki membuat keputusan yang rasional, dan tidak bersangkut dengan apa2 emosi. No hard feelings ok..

"Kenapa lelaki bila tengah fikir mesti kena diam eh?" tanya seorang perempuan
Sebab itu la lelaki sangat disinonimkan dengan 'diam' dan tidak bersuara. Apabila lelaki dalam mood diam, dia sedang berfikir dan sedang memilih dan membuat keputusan tanpa melibatkan apa2 emosi. Sangat fokus, sehingga nak bercakap mengenai perkara dia fikir pon tak mampu dikhuatiri terganggu.

"Khalis bila tengok cicak pon boleh tiba2 diam" ujar kakak aku mengenai suaminya.


2. Emosi dan naluri

Kalau dari segi kepimpinan tadi, 9 emosi perempuan merupakan kelemahan bagi perempuan dan tidak boleh handle masalah sebaik lelaki. Namun begitu, 9 emosi ini la merupakan kekuatan bagi perempuan yang tidak ada pada lelaki, yang menjadikan mereka ibu dan isteri yang kuat. Malah lebih kuat daripada lelaki dari segi emosi dan empati.

"Lelaki kalau boleh mengandung dan beranak pun, hanya sekali dalam seumur hidup sahaja" ujar cikgu khadijah, guru biologi aku ketika sekolah

Pada waktu itu, aku langsung tak paham apa yang cekgu aku maksudkan itu. Sekali dalam seumur hidup? Bukan ke lelaki ni gagah dan kuat? Takkan tak tahan kot. Mana boleh. Lelaki kuat laa..

Jawapannya, Ya. Walaupun secara fizikal lelaki lebih kuat dari perempuan, namun dari segi emosi lelaki tak mampu nak menyamai perempuan.


Pernah tak masa korang tengah demam, korang bagitau mak korang dan mak korang menjawab "haaa padan muke engkaooo... pandai pandai la engkaoo gi kelinik sendiri"

Pernah tak ? Pernah tak ?

Aku bet kerat jari korang tak pena dengar nya. Sejahat-jahat perempuan tu sekali pon, akan ada rasa simpati kepada anaknya.

"kessiannnye, demam teruk ke ni ? macamane boleh demam ni ? ada makan ubat tak? alahaai kesiannye, meh mak tolong anta gi sepital jumpa dokter" then paranoid kat semua benda termasuk la kucing depan rumah pon kena marah.

Kerana emosi dan naluri inilah wanita dipilih Allah untuk menjadi ibu yang menjaga dan menyokong sebuah keluarga. Sudah tentu, dengan penuh kasih sayang. Seorang ibu sanggup berjaga setiap malam demi menyusukan seorang anak yang dicintai sepenuh hati. Biarlah tidurnya tidak cukup asalkan si kecil tidur dalam kekenyangan. Ketika melahirkan pula, nyawanya dipertaruhkan dan segala rasa sakit lenyap sebaik saja terdengar tangisan si anak. Sekali lagi, emosilah yang menghilangkan rasa sakit tersebut.

Aku tak lupa bagaimana Mak menggagahkan diri untuk sediakan makanan kami sekeluarga walaupun ketika itu Mak dalam keadaan sakit. Tak pernah sekalipun Mak abaikan tanggungjawabnya sebagai seorang ibu dan isteri walau dalam apa jua keadaan. Semua ini pastinya berlaku kerana rasa cinta dan kasihnya terhadap sebuah keluarga

Emosi itulah kelayakan untuk seorang manusia hamil.

Emosi untuk sabar dengan berat dan payahnya 9 bulan mengandung. Emosi untuk membelai, memberi makan kepada kandungan seperti memberi makan kepada diri sendiri. Emosi yang kerana emosi itulah, alam bayi di dalam kandungan digelar ALAM RAHIM, iaitu ‘alam kasih sayang’.

Kasih sayang yang sulit untuk ditemui dalam jiwa lelaki, biar pun fizikalnya sasa dan mentalnya berkuasa.


Lelaki dan Perempuan kedua2nya sekali mempunyai kelebihan dan kelemahan masing2. Walaupun kedua2 jantina ini mempunyai sifat yang berbeza, namun ia saling melengkapi antara satu sama lain dan saling memerlukan. 


Firman Allah : Lelaki adalah pelindung bagi perempuan, dan perempuan adalah pelindung bagi lelaki.

-------------------------------------------------
[sebarang aku tulis ni adalah hasil kajian dan pembacaan aku sendiri mengenai '9 akal 1 nafsu dan perempuan 9 nafsu 1 akal', aku masih lagi belum dapat kaji yang selebih 8 itu, pada sapa2 yang nak sambung or nak tambah idea aku, boleh la berkongsi idea disini yea]





[1 post ni aku amik masa 2 hari untuk menulis]

24 comments:

  1. saia setuju tuh .. kalo btoi la kan .. napa lelaki sikit kat IPTA ? jika mereka mempunyai 9 akal ??? knapa pompuan lbih ramai disana ?
    setuju dgn pompuan ada 9emosi .. 1 rasional .. lelaki ada 9 rasional .. 1 emosi .. kerana ! mereka perlu la bersikap rasional untuk jd pemimpin ! ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita x boleh menggunakan hujjah ipta untuk menilai kekuatan iQ n rationality seseorang.. Even scientist hebat spt einstein, billionnaire bill Gate, Syed bukhari n ramai lg contoh2 len sebenarnya golongan2 xlepas universiti pn..

      Delete
  2. perempuan, 9 emosi 1 rasional.
    lelaki, 9 rasional 1 emosi.
    nafsu tak semestinye cenderung kpd 18sx je kan. banyak benda lain lagi. perempuan ni bernafsu lebih kat materialistik kott. HOHO. ape2 pun, ade sebab knapa nisbah tu ade. Islam itu benar dan adil. :D


    BEN ASHAARI AJAK KRITIK BLOG AKU

    ReplyDelete
  3. sebenarnye istilah nafsu itu sangat tak sesuai la. contohnya bernafsu kepada materialistik.

    kalau ikutkan ,lelaki pon materialistik gak, nak kereta beso, nak umah beso, nak bisnes beso kan3

    anyway, nice komen.. =]

    ReplyDelete
  4. well i love ur entry :)

    awak ade pndangan yang lainn, cube bukak fikiran oran luar sana ! keep it up !

    ReplyDelete
  5. en deni,
    kaum hawa mayb weak on the outside only , yeah, n women normally bcome mo sucesful bile ade challenge xgitu, like being dupe ..
    n dont b typical malayman: minum air geles sebiji pun x tau baso..

    i like ur entry deni.

    ReplyDelete
  6. oooo... baru tahu skunk...
    tq for sharing the info...
    selama nih xpenah paham pong... :)

    ReplyDelete
  7. dani,
    aku suka entri hang ni, keep it up the good post

    ReplyDelete
  8. br ak phm, mksd akl nfsu ni

    ReplyDelete
  9. NICE! :D Sesungguhnya 'Lelaki' ini amat besar darjatnya.

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum, izin mencelah.

    Huraian yang kemas, ada point dan contoh yang cantik, teruskan menulis.

    Cuma kan, sy scra peribadi kadang2 geram, sbb selalu dapat lihat, baik lelaki ke perempuan ke duk gaduh isu2 mcm ni. Yg ni kata kaum dia lgi hebat, kaum lgi satu tak tahu bersyukur, kaum sana plak kata kaum sini tak mengenang budi apa la.

    Teringat kata2 sum1 yg sy respect, "mnsia slalu memandang kpd perbezaan, bukan ke sepatutnya mencari persamaan dalam perbezaan tu sbb mrka saling melengkapi"

    Bukti saling melengkapi,
    9rational (L)+1rational (P)= 10 rational
    9emosi (P)+1emosi (L)=10 emosi
    Sebagaimana Allah cipta 10 jari tangan dan kaki yang setiapnya adalah berpasang-pasangan.

    Sory pnjg komen, juz nk lepas geram sbb rmai sgt duk gaduh pertahan sape yg lbh baik.

    ReplyDelete
  11. wasalam. shauqah.. saya suka komen panjang2 ni.. banyak luahan, idea dan pendapat yang sama2 kite boleh amik sama2.. dan saya setuju setiap jantina ada kelebihan dan kekurangan masing2..

    ReplyDelete
  12. btul2...mula2 aku x phm..lme aku tenung bwu phm....hakhak..bro..mne butang like??aku nk like artikel nie..hikhikhik..

    ReplyDelete
  13. nice entry...perempuan dan emosi mmg tak dpt dipisahkan...tgk la dlm mana2 situasi mesti dikaitkan dgn emosi. Klau lelaki pulak apa2 situasi lbh kpd rasionalnya.contohnya dalam melihat masalah, lelaki & perempuan lihat dari sudut yg berbeza.. hehe.. just pendapat..

    ReplyDelete
  14. Salam..nak mencelah skit..
    Hurm..rasenye sebelom komen ape2 baik kite pergi ke basic islam tu sendiri..x perlu sembg pnjg lebar.cukop untuk kita pham bahwasenye hidupnye kite ni untuk ape sbnarnye..yg len tu nak kita paham & belajar mcm mn nak hidup..salam..

    ReplyDelete
  15. Yang jelas inilah bukti kelebihan seorang lelaki. :) Mampu berfikir dan menerangkan sesuatu benda dari hati yang sentiasa ditemani Allah SWT . :)

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum.....
    oky pernah ka? wanita dilahirkn didunia terus genius..n pernahkan wanita mencipta benda yg sngt unik dari llaki ciptkn sesuatu benda yg boleh digunakn, shinggakn nyawa bole trgadai krna klbihn llaki lbih bnyk dari wnita...

    siapa yg wujudkan dimana asal kejdian elektrik,lampu,system pmbuatan didunia fana ini brg2 elektronik,musical,n boleh diguna pakaikn sehigga update ke zaman tecnologi...lelaki lbih jauh tinggi hbat mngaji dari seorg wanita...

    lelaki lbih cpt mngukir sesuatu bnda yg bole dijadikan pada sesuatu..so bole dilihat kelemahan masing2 ada...


    lelaki boleh rosak apabila 1 nafsu tdk dpt dikwl oleh 9 akalnya..
    wanita boleh rosak apabila 9 nafsunya...tdk dpt dikwl oleh 1 akal
    kerna itu nafsu lbih berkuasa serta lbih jahat dari syaitan...





    ReplyDelete
  17. Hukum mmg dh ade dlm ajarn aganma Islam..x blh dhujahkn..dbahaskn...ypulang kpd pmhmn msg2 & usaha prbaiki diri agr mksd baik hukum bkenaan x mnjadi -ve..wlupn bkn brtaraf ijazah @MA@PHD...tp fkrla spt kta cendekiawan...

    ReplyDelete
  18. Jawapannya mudah.. lelaki memilki nafsu yg kuat namun kecil tetapi wanita memilik nafsu yg lemah tp besar apabila waktu tertentu.. lelaki diciptakn Allah lebih byk menggunkn akal dlm sesuatu perkara oleh itu mereka lebih layak jd pemimpin tp wanita lebih mengikut emosi dlm mmbuat kputusan itu yg dimaksudkn 1 akal.

    ReplyDelete
  19. Salam..
    Ini pandangan sy...
    X semestinya masuk IPT tu tandanya bijak...
    Mencari ilmu tidak terhad hanya di IPT...ilmu boleh dicari
    X semestinya ilmu banyak,akalnya superb...
    Akal y sihat adalah akal y tunduk pada wahyu..bkn akal y tunduk pada nafsu..
    Mmg perempuan cenderung pada emosi,namun...jika akalnya y 1 tu mampu tunduk pada wahyu,9 nafsu insyaAllah boleh ditundukkan..itulah y terbaik...
    Dan bagi lelaki pula,klu akalnya 9,tp satu pn x tunduk pada wahyu,1nafsu tu boleh rosakkan semua akal y waras...
    Point utamanya,balik pada agama...usah banding2,tp mainkanlah peranan masing2 dengan baik....

    ReplyDelete
  20. Setuju,betul la tu..mana ada lelaki mampu mengandung sembilan bulan kan 10 hari..any girl? sapa nak buat team basketball ngn aku..

    ReplyDelete
  21. 9akal 1nafsu ni sebenarnya perumpamaan je.

    Lelaki ni nafsu dia satu je iaitu terhadap “perempuan”.

    Manakala 9nafsu perempuan bermacam macam iaitu nafsu makan, shopping itu la ini la dan ada juga nafsu terhadap lelaki

    9akal lelaki ni maksudnya lelaki ni lebih “berfikiran panjang” drpd perempuan

    Sbgai cth :

    Lelaki ni bermacam macam cara(akal) utk mendapatkan perempuan(nafsu) tu. Tapi bila perempuan tu dah kena dgn lelaki tu baru nak menyesal sebab tidak berfikiran panjang(akal)

    ReplyDelete