Monday, November 11, 2013

Minggu-minggu akhir tahun pertama berkhidmat


11 NOVEMBER 2013
Sekarang aku pada penghujung minggu, minggu terakhir aku berkhidmat sebelum aku pulang ke negeri asal aku, Selangor. Hampir 5 bulan aku berhidmat, aku dapat rasakan masa berlalu dengan sangat pantas. Bak kata orang, biasanya kalau kita banyak buat menda seronok, kita tak perasan pon masa berlalu. Lebih banyak kenangan manis berbanding yang pahit.

Bila baca post mengenai guru kat website/blog/berita kerajaan, mesti ada yang tak puas ati dengan golongan guru ni. Mostly yang ‘butthurt’ dengan profession guru ni biasanya dari golongan yang gagal melayakkan diri dalam pendidikan.

Kemasukkan guru ke peringkat ijazah bukannya mudah yang disangka, pemilihannya adalah sangat strict, ada dua perkara untuk  melayakkan diri ke peringkat ijazah

1. Perlu mendapat sekurang2nya CGPA 3.50 keatas (ataupun sekurang2nya straight A-).

2. Dalam temuduga sebanyak 2 kali termasuk ujian MEDSI, bakal guru perlu ada kemahiran mengajar, mengendali kelas, mengawas kelas, menbentangkan dan mepersembahkan dengan yakin.

Kebanyakkan orang tak lepas perkara yang pertama, ada juga yang gagal dalam perkara kedua. Dah lulus dua2, kemudian belajar 4 tahun dalam bidang pendidikan. Selepas grad, ada lagi satu temuduga sebelum betul betul layak jadi guru.

Dalam profession lain, hanya ada sekali sahaja temuduga. Dalam profession guru, sekurang2nya ada 3 temuduga dan ujian MEDSI. Pengalaman aku kena 4 kali temuduga.

 

Guru pada masa kini


Aku tak nafikan guru pada masa kini ditambah dengan bebanan kerja yang agak banyak. Tugas2 pengkeranian dan bertulis lebih banyak berbanding tugas mengajar di kelas. Walaupun skim gaji guru meningkat, guru terbeban dengan tugas2 sampingan banyak yang ada kalanya kurang masuk akal.

Dasar pendidikan ingin guru berfikir lebih kreatif dan inovatif dalam pengajaran, namun tak memberi ruang dan lebih menekankan guru supaya banyak buat kerja berbanding mengajar. Ada guru masih lagi berada di sekolah pada lewat malam untuk menyiapkan tugasan.

Honestly, aku enjoy dengan kerja aku. Tugas utama aku adalah mengajar di kelas, tapi bagi aku mengajar ni bukannya suatu ‘kerja’, tetapi  lebih kepada aktiviti ‘hobi’. Tugas sampingan seperti kerja2 bertulis dan pengkeranian tu memang membebankan guru. Ditambah dengan tugas sebagai ketua panitia matematik, dan dilantik jadi penceramah. Memang sibuk.

Namun sebarang kerja2 sampingan tak menjadi masalah kat aku. Aku suka settle kerja dengan cepat tanpa penangguhan. Kurang tepat ataupun ada kesilapan boleh diperbaiki, tapi tugasan on time memang sukar untuk ditepati. Tak ada apa nak dibanggakan buat kerja laju, sebab bukannya betul sangat pun. Tapi cikgu2 yang belum siap sentiasa cek hasil kerja aku dan perbetulkan silap aku. Dalam masa yang sama hasil kerja aku dijadikan rujukan.

Salah satu kelebihan i tempat kerja : buat kerja laju

Kekurangan pula : Cepat lupa. dan cepat penat kalau buat kerja lama lama.

Sebab tu aku suka buat kerja laju hehe
 
 
(sedang cuba untuk update blog seberapa banyak yang boleh selagi ada masa free)

No comments:

Post a Comment