Tuesday, August 31, 2010

Tips 1 : Bagaimana mengelak kerja bertangguh?




Tips 1 : Bagaimana mengelak kerja bertangguh?

..


Ada seorang pernah bertanya kepada ku "Macamana nak jadi cam hang eh ? keje salu siap awal dan jarang tangguh2 kerja cam aku", Terkejut aku. Ada jugak orang cakap kerja aku siap awal. Aku pun tak pernah rasa yang aku ni bukan procrastinator. Even nak buat entri yang ni pun aku tangguh2 sampai lewat malam.

"Eh aper lak, biasanya aku malas2 ko tak nampak lak, bila time aku rajin sikit baru ko pasan" Kata detik hati ku, bukan senang nak lawan nafsu malas ni. Untuk menjadi seorang individu muslim yang cemerlang dunia dan akhirat, seseorang itu seharusnya menentang sekeras2nya sikap nafsu malasnya.
Oleh sebab itu, kalau kita menangguhkan kerja yang sedia ada, kerja baru lak akan datang bertimbun2. Kerja yang sedia ada pun belum mahir dan terer, datang pulak kerja baru yang kita langsung tak faham.


Menangguhkan kerja merupakan perkara biasa yang dialami oleh seorang pelajar mahupun pekerja. Tak kesah la sama ada kita di sekolah, universiti ataupun dimana2 industri pekerjaan, tekanan kerja yang bertimbun2 tetap akan datang kepada kita.

Well aku akan memberikan tips2 mengelakkan diri dari kerja bertangguh setelah aku baca beberapa artikel majalah dan juga sebuah buku motivasi tentangnya. Ia merupakan nasihat yang amat berguna kepada korang sume (termasuk aku sekali)


Tips Mengelakkan diri dari kerja bertangguh..


1. MULAKAN SEKARANG JUGA (DO IT NOW)

bak kata pepatah cina "Perjalanan jauh bermula dengan langkah pertama" Apabila anda telah memulakan sesuatu kerja, barulah anda akan nampak jaln dan masalah yang dihadapi.

Tiap kali anda rasa ragu2 dan bertangguh2 nak buat suatu task tu, jeritla WOI !BUAT SEKARANG !! dalam hati sekuat2,bangkit dari angan2 mimpi dan dan tanpa fikir panjang2 terus jer buat.
Kalau anda rasa cam tertangguh 1 task semasa anda membaca entri ni, terus stop bace sekarang dan siapkan apa yang kena siapkan dulu.


2.First Thing First
Ada dua ciri menda yang kita kena selesaikan dulu : kerja yang datang dulu dan kerja yang mudah diselesaikan.

Sementara kerja yang panjang dan rumit, pecahkan kepada beberapa bahagian supaya senang nak selesaikan. Mulakan dengan bahagian pertama. Kemudian teruskan ke bahagian lain tanpa rasa jemu.

Bayangkan jentolak yang kecil start dengan naik gunung yang tinggi dan beso untuk tolak tanah yang paling atas sedikit demi sedikit. Dalam masa 2 3 tahun gunung yang gagah tu mampu dibelah dan ada highway kat tengah. Tu la orang cakap, sikit2 lame2 jadi bukit.



3. Manfaatkan Masa Pendek
Kita sentiasa mempunyai banyak ruang masa yang pendek diantara 2 kerja beso.
Gunakan masa ni dengan menda2 bermanfaat. Contohnya bangun awal sebelum subuh. Sementara nak tunggu semayang subuh kita bolehlah siapkan banyak task dalam masa singkat tu. Ataupun masa menunggu lecturer masuk kuliah ataupun menunggu bas/LRT pun banyak menda kita boleh buat dalam masa sekejap tu.



4. Things To Do Today
Tak nak kelam kabut otak, buat shortlist kerja2 dulu.

Shortlist menda yang kena buat hari ni dan letak kat board bilik korang biar korang ingat sikit. Then potong bila task tu dah siap selesaikan dan bawak ke hari esok kerja yang belum siap tu.
[Image]

Shortlist tu biar la letak tempat yang kita biasa lihat, tapi jangan la jadikan tempat kegunaan menda lain seperti mouse pad..


5. Asingkan task2 menjadi 4 kategori
I :PS (Penting dan kena siapkan sekarang)Contoh : Assingment yang kena hantar esok, mesti sampai tempat kerja tepat pukul 8pagi, anto kawan yang tibe2 sawan ke hospital dll

II : PT (Penting tapi boleh ditangguhkan)Contoh : Study untuk exam 2 bulan depan, siapkan report program, baso baju, main futsal dan ragbi. Beli bahan masakan mingguan dll

III : KS (Kurang penting tapi kena buat sekarang)Contoh : Baca paper, post entri blog, tengok match bola, masak untuk member yang tengah lapo, makan, gosok gigi, mandi, berak dan kebanyakan menda basic yang urgent.. tak buat tak pe, tapi kalau nak buat kena la on time.. (tu pun kena pikir ka)

IV : KT (Kurang penting dan boleh ditangguhkan)Contoh : Shopping beli baju, main gitar, tengok katon tak pekdah, main farmville, main fishville, main fesbukville, main gem dll.
Dalam 4 kategori ni kita seharusnya bijak mengkategorikan task2 yang kita kena selesaikan. Ikut suka hati korang la nak transfer kan task2 yang mana lagi sesuai mengikut keadaan dan keperluan. Sebagai contoh, kita harus meletakan study dalam kategori PT bermaksud kita kena study dari awal2 lagi, bukannya dalam kategori PS iaitu study last minit.






Haa ni baru tips yang pertama. Ada lagi tips2 aku belum masukkan. Jadi nanti2kan sambungan yang kedua pula. =]

2 comments: